Millennials en Baby Boomers spreken niet dezelfde taal als het gaat om relaties met werk, carrière en het leven in het algemeen. Boomers zijn (logischerwijs) meer “old-school” over hoe het moet, de waarde van werk en het doorbreken van obstakels met niets meer dan een beetje brute kracht en logisch nadenken. Een eigen kantoor met aantrekkelijke werktijden van 9 tot 5 waren bij de Boomers lokkertjes.
Waar Boomers een hoge waarde hechten aan traditioneel onderwijs en werkplek hiërarchie, willen Millennials alles wat te maken heeft met flexibiliteit, vrijheid op de werkplek en een cultuur waarin werken meer is dan alleen werken. Werk en privé staan minder los van elkaar. Op kantoor ben je niet alleen om te werken, maar ook om sociaal te zijn, te sporten, ontspannen en gezond te eten. Frisdrankautomaten en gefrituurde snacks moeten ruimte maken voor gezonde varianten.
Millennials zijn opgegroeid in een stimulerende wereld vol verbeteringen bij elke professionele stap die ze maken en ze zullen blijven werken tot ze een plek vinden waar ze kunnen groeien. Uit gegevens blijkt dat het verloop van de loopbaan als een belangrijke factor werd gezien, belangrijker zelfs nog dan het salaris.
Waar vroeger de training van medewerkers in de eerste paar weken van het werk plaatsvond, willen Millennials niet stoppen met leren als de onboarding achter de rug is. Om Millennials aan te trekken én te behouden is het belangrijk om duidelijke groei-/ontwikkelingsplannen te hebben voor medewerkers. Het duidelijk uitdragen van de visie, missie en de bedrijfscultuur voor de juiste match tussen medewerker en organisatie.
Millennials willen het gevoel hebben dat ze iets bijdragen aan iets dat groter is dan zijzelf. Een bedrijfscultuur die zowel de fysieke als geestelijke gezondheid bevorderd is belangrijker dan ooit. 56% van deze generatie zegt dat ze een loonsverlaging zouden nemen om op een plek te werken die de wereld positief beïnvloedt en 84% zegt dat een positief verschil kunnen maken belangrijker is dan professionele erkenning.
Het aanbieden van voordelen binnen een organisatie kunnen waardevoller zijn dan de salarissen. Organisaties die bedrijfsuitjes organiseren, liefdadigheidsprojecten steunen, zich focussen op duurzaamheid en gezondheid van de werknemers stimuleren zijn een enorme concurrent voor bedrijven die hier niks mee doen.
Millennials zijn opgegroeid met technologie als een deel van hun leven. Ze verwachten deze technologie ook te gebruiken op de werkplek. 93% zegt dat de nieuwste technologie een belangrijke factor is bij het kiezen van een werkgever. Investeren in facilitaire technologie zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en andere automatisering die de dagelijkse taken op de werkplek stroomlijnen zijn dus belangrijk voor het aantrekken van Millennial talent.
Millennials willen oprechte feedback van hun managers en duidelijke communicatie over verwachtingen. Ze willen zichzelf kunnen verbeteren om zowel gezamenlijke als persoonlijke doelen te behalen. Dagelijks eerlijke en consistente feedback is hiervoor nodig.
Millennials verwachten ook communicatie via andere wegen dan alleen face to face en e-mail. Denk aan videobellen, WhatsApp en misschien zelfs social media. Voor sommige medewerkers is het misschien wel hun eerste “echte baan”. Het kan dus zijn dat nog niet iedereen op dezelfde manier communiceert die het meeste geschikt is voor de werkplek. Als facility manager kun je hiervan leren, elke nieuwe manier van communiceren die de productiviteit bevordert zal alleen maar een positief effect hebben op de werknemers.
Veel Millennials beschouwen een sociale werkomgeving als uiterst belangrijk. Net afgestudeerden kunnen meer waarde hechten “vriendschapstijd” en zijn gewend aan een grote sociale kring door hun studententijd. Daarnaast vinden ze het belangrijk om deel te kunnen nemen aan bedrijfsactiviteiten om zo hun collega’s beter te leren kennen.
Tijdens de onboarding van deze generatie kun je als facility manager een groot verschil maken. In plaats van één voorstelrondje op de eerste werkdag kun je het creëren van een sociale en gelukkige werkomgeving beschouwen als de succesfactor van een goede onboarding. Plan een bedrijfsactiviteit in tijdens kantooruren om het binden met de overige medewerkers, niet alleen van hun eigen leeftijd, te stimuleren.
Wanneer Millennials zich in een gelukkige en sociale werkomgeving bevinden zal dit een grote bijdrage leveren aan het behoud van de werknemerstevredenheid en het behalen van resultaten voor het bedrijf. Deze bedrijfscultuur kan ervoor zorgen dat deze generatie enkele jaren of misschien wel een decennia, op rij willen blijven werken voor jouw organisatie.