Bedrijfsidentificatie leidt ertoe dat medewerkers zich gedragen in overeenstemming met de identiteit, de (gewenste) reputatie en de strategie van het bedrijf. Wanneer jouw medewerkers zich goed kunnen identificeren met het bedrijf, zullen ze zonder na te denken beslissingen nemen in overeenstemming met de doelstellingen. Ook zullen zij eerder bereid zijn om zich extra in te spannen om doelen te behalen. Zo hebben medewerkers dus een belangrijke rol bij het bereiken van klanttevredenheid en behouden van het juiste imago.
Je bent nu op de hoogte van wat bedrijfsidentificatie inhoudt, maar de volgende stap is om het ook toe te passen. Het lastige is dat je die identificatie niet van de ene op de andere dag aanwakkert. Jouw medewerkers moeten hier zelf voor kiezen, maar je kunt het wel “uitlokken” op een aantal manieren:
Het lijkt een open deur, en misschien is dit voor jou al de normale gang van zaken, maar denk eens aan het bedrijfslogo, de kleuren van het bedrijf en een standaard lettertype. Zorg dat elke (interne) e-mail deze drie componenten bevat.
Stuur je er een mailtje uit? Gebruik dan een persoonlijke aanhef en vermijdt uitspraken die te veel richting alle medewerkers gaan, zoals ‘dit betekent voor de medewerkers...’. Probeer ook zoveel mogelijk mededelingen face-to-face te vertellen, in plaats van steeds maar weer een mailtje eruit te sturen. Niet alleen goed voor de bedrijfsidentificatie, maar dan weet je ook zeker dat jouw medewerkers op de hoogte zijn.
Te veel bedrijven doen aan eenrichtingscommunicatie, terwijl een echt succesvol bedrijf in gesprek gaat met de medewerkers. Zorg dat de communicatie interactief is én van twee kanten komt. Medewerkers die de kans krijgen om zich te uiten en die zich begrepen voelen, gaan zich meer inzetten voor het bedrijf!
Kijk per medewerker op welk vlak zij zich nog verder kunnen ontwikkelen. Maak een budget vrij en geef medewerkers de mogelijkheid om (af en toe) een training of cursus te volgen. Medewerkers die kunnen blijven groeien en het idee hebben dat ze zich verder kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf, zullen langer blijven.
Kort gezegd: een tevreden medewerker zal eerder enthousiast over zijn werkgever en bedrijf praten, dan een niet tevreden medewerker. Daarnaast heeft een medewerker die zich goed kan identificeren met het bedrijf meer motivatie zich in te zetten om doelen van het bedrijf te halen. Dit zorgt voor een hogere productiviteit en prestaties van topkwaliteit. Op deze manier kan je er zelfs naartoe werken dat jouw medewerkers zich ontpoppen tot brand ambassadors. Als je daar meer over wilt weten, lees dan deze blog!