De beste manier van reclame maken
Wat is een brand ambassador?
Heb jij ook wel eens dat een vriend(in) tijdens het sporten of op een feestje tegen je zegt dat je een bepaalde film echt moet zien? Heb je dit advies toen opgevolgd? En heb je ook wel eens gehad dat iemand op straat deze tip aan jou gaf? Heb je het advies toen (ook) opgevolgd?
Bovenstaand legt eigenlijk het idee van brand ambassadors uit: vanuit een vertrouwenskwestie nemen wij eerder iets aan van bekenden, dan van onbekenden. Brand ambassadors zijn eigenlijk medewerkers als ambassador, die proberen het bedrijf waar ze werken te promoten in hun directe omgeving en netwerk. Met als doel: nieuwe klanten en nieuwe medewerkers. Bewust of onbewust, praten wij nou eenmaal over ons werk. Dus tijdens het gewichtheffen in de sportschool of het dansen op een feestje, zal het toch eens ter sprake komen. Iemand kan al tien jaar bij hetzelfde bedrijf werken omdat het er zo leuk is, of hij is net een nieuwe opleiding gaat volgen op kosten van het bedrijf. Deze positieve verhalen die van mond-tot-mond gaan, kunnen zo het bedrijf goed promoten. Wij zijn als mens namelijk zo nieuwsgierig aangelegd, waardoor deze tactiek nog altijd goed werkt!
Voordelen van brand ambassadors
Misschien heb je er al een aantal opgepikt, maar hier nog even enkele voordelen op een rij van mond-tot-mond reclame, ofwel ambassadeurschap:
- Het kost vrijwel niets. Jij hoeft er als bedrijf of organisatie alleen voor te zorgen dat jouw medewerkers positieve ervaringen hebben op werk. Dan is de kans groot dat ze hier later op de dag over gaan praten.
- Deze vorm van reclame is erg betrouwbaar. In vergelijking met iemand op televisie of op straat, is het veel geloofwaardiger als een vriend(in) zegt dat je een bepaalde film echt moet gaan kijken of een bepaald merk echt moet uitproberen. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat 92% van de mensen aanbevelingen vertrouwt als ze van iemand uit hun directe omgeving komen. In tegenstelling wordt maar 33% van de berichten in de media geloofd.
- Het levert dat positieve imago en goede reputatie op waar je als bedrijf naar op zoek bent. Brand ambassadors zijn loyaal en betrokken, waardoor zij eventuele negatieve kritiek kunnen verzachten met hun positieve verhalen.
Jouw medewerkers als brand ambassadors
We weten nu wat een brand ambassador is en waar ze goed voor zijn. Maar daar heb je natuurlijk nog niks aan. De vraag is, hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers brand ambassadors worden, zonder dat je daarom moet vragen. Wij hebben een aantal tips:
- Zorg voor het juiste fundament. Voordat jouw medewerkers zich kunnen gaan gedragen als brand ambassadors, moet het voor hen duidelijk zijn waar het bedrijf voor staat en wat de doelstellingen zijn. Als je als bedrijf zelf geen duidelijke missie en visie hebt, hoe kunnen jouw medewerkers deze dan overbrengen aan anderen?
- Internal branding. Wanneer het fundament is gelegd en de doelstellingen voor iedereen duidelijk zijn, is de volgende stap dat jouw medewerkers zich kunnen identificeren met het bedrijf en de bijbehorende doelstellingen. Een betrokken medewerker zal bereid zijn een stapje extra te zetten om het bedrijf ook weer een niveau hoger te tillen.
- Geef je medewerkers iets om te gebruiken. Je kunt je medewerkers een handje helpen door content te delen op je bedrijfskanalen, die zij vervolgens kunnen delen. Denk aan leuke berichten of video’s op Facebook en LinkedIn over werkzaamheden, doelen die behaald zijn en uitjes. Medewerkers vinden het vooral leuk als zij iets kunnen delen over activiteiten en doelen waaraan zij een bijdrage hebben geleverd. En komt er een nieuwe vacature vrij? Laat het je medewerkers weten en geef hun de mogelijkheid om ook iemand aan te dragen. Is dit uiteindelijk succesvol? Beloon ze ervoor.
- Bedenk ook dat het hem in de kleine dingen kan zitten die ervoor zorgen dat jouw medewerkers gaan praten. Laat ze zich gewaardeerd voelen door complimenten te geven, geef een kaartje en bosje bloemen als ze jarig zijn en zorg ook voor ontspanning tussen het werken door. Kleine uitingen leiden vaak tot het grootste resultaat.
Hebben jouw medewerkers zich uiteindelijk omgetoverd tot brand ambassadors? Dan zijn ze meestal klanten voor altijd. Voor jou als manager rest dan enkel nog de taak om hen een speciale positie te geven, om elkaar beiden trouw te blijven!