Duurzaam ondernemen en inkopen wordt steeds meer de norm voor organisaties. Door je inkoopproces te verduurzamen draag je niet alleen bij aan een beter milieu en maatschappij, het biedt ook vele voordelen voor je organisatie zelf. Ook beginnen met duurzaam inkopen? In deze blog lees je hoe je dit aanpakt!
Waar normaliter bij het inkoopproces vooral aandacht wordt besteed aan bijvoorbeeld de prijs, kwaliteit en levertijd, wordt bij duurzaam inkopen vooral gelet op de effecten van het inkoopproces op mens en milieu. Zo worden zaken als slechte arbeidsomstandigheden, corruptie of vervuiling van het milieu zo veel mogelijk vermeden. Dit is in lijn met duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Met deze wijze van ondernemen gaat het om de balans tussen de 3 p's: er wordt rekening gehouden met de impact die je economische activiteiten (profit) hebben op het personeel en maatschappij (people) en het milieu (planet). Duurzaam inkopen is een breed begrip en passen we toe op verschillende milieu- en sociale aspecten. Bijvoorbeeld:
Waarom zou je als organisatie starten met duurzaam inkopen? Naast dat het vanuit klimaatoogpunt noodzakelijk wordt, bereid je jouw organisatie beter voor op de toekomst. Door niet meer afhankelijk te zijn van leveranciers die meewerken aan milieuvervuiling of slechte arbeidsomstandigheden, verlaag je het risico om met een tekort in aanbod te zitten als de leverancier wordt aangepakt door wet- en regelgeving. Ook bespaar je kosten door bijvoorbeeld voor duurzame energie te kiezen in plaats van olie of gas. Daarnaast vergroot je de merkwaarde en krijg je een concurrentievoordeel doordat mensen vaker kiezen voor organisaties die duurzaam opereren.
Zelf aan de slag met duurzaam inkopen? Volg dit stappenplan om voorbereid te starten!
Neem de missie, visie en doelstellingen van je organisatie onder de loep. Zijn deze er op de lange en korte termijn op gericht om duurzame en sociale waarde te creëren? Gebruik een duurzaam businessmodel zoals Business Model Canvas om dit te verduidelijken. Met dit model (bestaande uit 9 elementen) kan je op een rijtje krijgen voor wie je als organisatie sociale en ecologische waarde creëert. Zo wordt onder andere de doelgroep en hun behoefte duidelijk, maar ook de algemene waardepropositie én waar je qua inkoop op kan verduurzamen. Dit kan voor ieder bedrijf anders zijn.
Nu je weet welke duurzame richting je met je organisatie op wil, kan je concreet bepalen hoe je het inkoopproces kan verduurzamen. Ben jij afhankelijk van leveranciers om jouw product of dienst te kunnen leveren? Kijk dan eens naar de reis die het product naar jouw organisatie aflegt. Kan je dit verduurzamen door bijvoorbeeld voor CO2-neutrale verzending of voor een lokale leverancier te kiezen? Ga ook na of je meerdere bestellingen samen kan voegen om zo meerdere verzendritjes te besparen. Kijk daarnaast vooral niet naar alleen de prijs van de aankoop zelf, maar naar de gehele cyclus. Duurzaam inkopen kan duurder lijken, maar op de lange termijn betaalt dit zich terug. Duurzame producten zijn namelijk vaak van betere kwaliteit en hebben daardoor een langere levensduur. Hierdoor hoef je minder vaak opnieuw inkopen te doen en verminder je de impact op het milieu.
Zorg ervoor dat je de richtlijnen kent binnen de keten waarin je opereert. De overheid verlangt zelfs van je dat je de MVO-risico's binnen jouw keten herkent, voorkomt en vermindert. Maatschappelijk verantwoord ondernemen stopt namelijk niet bij jouw bedrijf, maar gaat over alle betrokkenen. De MVO-risico's kun je eenvoudig via de MVO Risico Checker bepalen. Houd ook rekening met leveranciers in het buitenland die wellicht niet aan de Europese richtlijnen omtrent duurzaamheid voldoen.
Beoordeel het MVO-beleid van je huidige leveranciers. Sluit dit aan bij jouw duurzaamheidsdoelstellingen en verwachtingen? Kijk of ze bijvoorbeeld bepaalde MVO-labels bezitten zoals CO2 Neutral, FSC of Fairtrade. Zijn ze nog onvoldoende bezig met een beleid gericht op duurzaamheid? Motiveer hen en moedig ze aan om hier ook mee aan de slag te gaan. Wijs hen op de vele voordelen en maak afspraken met ze over het gewenste prestatieniveau. Ga anders op zoek naar leveranciers die wel aansluiten bij jullie manier van duurzaam opereren.
Samen sta je sterker dan alleen! Ga daarom naar netwerk- en kennisevenementen om andere organisaties die op een maatschappelijk verantwoorde manier ondernemen te ontmoeten. Deel kennis en ervaringen met elkaar en wellicht vind je partners waarmee je gezamenlijk aan de duurzame doelstellingen kan werken. De organisatie MVO Nederland organiseert bijvoorbeeld iedere maand netwerkevents om kennis en inspiratie te delen en nieuwe samenwerkingen te beginnen. Ook kun je je aansluiten bij Nevi. Zij zijn een kennisnetwerk gericht op inkoop, contract- en supply management en organiseren ook regelmatig netwerk- en kennisevenementen waarin duurzaam inkopen regelmatig aan bod komt.
Duurzaam inkopen kan vele voordelen voor jouw organisatie, de maatschappij en het milieu opleveren. Ga aan de slag met het stappenplan en maak het verschil! Heb je aan de hand van deze blog nog vragen over duurzaam inkopen? Wij hebben experts voor je klaarstaan die graag met je meedenken. Neem contact met ons op.