De huidige pandemie kan alleen maar zorgen voor een verhoging van deze eenzame gevoelens. Met de nodige consequenties: eenzaamheid kan zorgen voor een lagere weerstand, depressie en andere gezondheidsklachten. Die gevolgen zijn niet alleen op persoonlijk vlak, maar vloeit ook door naar de werkvloer en de organisatie.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat werken in een team geen medicijn is tegen eenzaamheid, maar juist eenzaamheid kan creëren of versterken. De manier waarop onze teams zijn samengesteld blijkt impact te hebben op gevoelens van sociale afstand. Zo werd geconstateerd dat aspecten zoals een snel verloop onder teamleden of een gebrek aan duidelijkheid over rollen een verband hebben met gevoelens van eenzaamheid onder medewerkers.
De manier hoe we vandaag de dag onze teams samenstellen kan invloed hebben op de connecties die we maken. De kenmerken van de huidige teamsamenstelling neigen eerder oppervlakkige en kortstondige banden te ondersteunen, dan langdurige diepgaande relaties. De vier kenmerken van het huidige teamklimaat zijn:
Niet iedereen zal eenzaamheid ervaren, maar aangezien het op zo'n grote schaal (in meer of mindere mate) heerst onder de volwassen bevolking, is het een goed idee als je de signalen herkent en kunt aanpakken. Dit zijn drie manieren hoe je dat kunt doen.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het begint hier wel bij. Het is belangrijk om te focussen op eenvoudig meetbare prestaties zoals efficiëntie, snelheid en productiviteit. Maar het is net zo van belang om inzicht te hebben in de emotionele gesteldheid van je teamgenoten. Je kunt met een enquête de eenzaamheid onder je medewerkers peilen, maar je kunt net zo goed eens in de maand een gesprek aangaan met je teamleden.
Kernteams zijn simpel gezegd langdurige teams, waar medewerkers het grootste gedeelte van hun tijd aan besteden en waar ze zichzelf in kunnen vinden en herkennen. Dit soort langdurige teams met een gemeenschappelijke missie vergroten de kans op diepgaande intermenselijke connecties, wat het gevoel van eenzaamheid kan verkleinen.
Eenzaamheid is te complex en dynamisch om de oplossing ervan bij je medewerkers alleen te leggen. Het meten van de emotionele gesteldheid en het opstellen van kernteams alleen is niet voldoende om eenzaamheid te bestrijden. De hele organisatie moet geïnvesteerd zijn om het probleem op te willen lossen. Dat betekent dat je gesprekken over eenzaamheid met een open houding in moet gaan, kennis over eenzaamheid actief moet delen, begrip moet tonen als het even wat minder gaat met een medewerker en hulp moet aanbieden wanneer dat nodig is.