De afgelopen maanden hebben zowel bedrijven als hun werknemers het thuiswerken moeten omarmen. Veel mensen voelen zich op hun gemak door thuis te kunnen werken en bedenken allerlei manieren om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen, zoals het online samenwerken. Steeds meer medewerkers en werkgevers zien een mogelijkheid om hier het “nieuwe werken” van te maken. Maar dat betekent niet dat alle thuiswerkers voor altijd thuis zullen blijven werken. Na een paar maanden lockdown en thuiswerken zijn er genoeg mensen die heel graag weer op een andere plek willen werken, waar dan ook. Dit geldt niet alleen voor eigen medewerkers maar ook voor zelfstandigen die normaliter een flexibele werkplek huren bij grotere organisaties. Juist deze mogelijkheid blijven bieden verhoogt de productiviteit voor medewerkers en helpt ze de balans te behouden tussen werk en privé.
Uit een enquête is gebleken dat medewerkers het kantoor zien als dé plek om op een zinvolle manier in contact te komen met collega’s. Hierbij wordt benadrukt dat persoonlijke ontmoetingen en toevallige ontmoetingen met collega’s online moeilijk realiseren zijn.
Interessant is dat het onderzoek heeft uitgewezen dat “leuke werkplekactiviteiten” zoals sociale evenementen, de mogelijkheid om te sporten en netwerkborrels veel minder motiverend werken voor mensen om terug te gaan naar de werkplek. Persoonlijk contact scoort op alle vlakken het hoogst en dit heeft gevolgen voor bedrijven die in de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in juist die extraatjes op de werkplek.
Gedeelde werkplekken hebben ons geleerd over het belang van keuzevrijheid en het is een van de drijfveren geweest voor mensen om op een gedeelde werkplek te gaan werken. Het geven van keuzemogelijkheden aan medewerkers over wanneer ze terugkeren zal fundamenteel zijn voor hun perceptie van veiligheid en zekerheid. Werknemers hebben zeer verschillende voorkeuren voor de terugkeer naar kantoor. In een wereldwijd onderzoek is naar boven gekomen dat mensen gelijk verdeeld zijn tussen de wens om terug te keren op kantoor en de wens om vanuit huis te blijven werken. Er wordt ook aangetoond dat het geven van een keuze samenhangt met een grotere medewerkersbetrokkenheid, juist nu.
Organisaties moeten begrijpen dat de grootste zorg van medewerkers die terugkomen op de werkplek ligt bij het verlies van die flexibiliteit. 35% van de respondenten uit onderzoek die als gevolg van de pandemie op afstand werken, zegt dat “het verlies van de flexibele werkomgeving” een primaire zorg is. Dit betekent dat organisaties manieren zullen moeten vinden waarop werknemers een deel van hun flexibiliteit kunnen behouden als ze teruggaan naar kantoor. Door medewerkers in staat te stellen om deels op afstand te blijven werken als ze dit wenselijk vinden zorgt voor een hogere productiviteit, tevredenheid en medewerkersbetrokkenheid.