Als we het over gezondheid hebben, hebben we het niet alleen over ‘niet ziek’ zijn, maar ook over onze mentale toestand. Zijn we gelukkig, comfortabel en tevreden over ons leven? Zit je lekker in je vel, heb je rust in je hoofd en voel je je prettig thuis en op werk? Dit staat dagelijks onder druk. Want hoe combineer je een druk privéleven met hobby’s, familie, vrienden, het huishouden en een overvolle werkagenda? In hoeverre kan een werkomgeving een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van medewerkers? En is dat wel de verantwoordelijkheid van de werkgever?
Autonome mensen zijn in principe zelf verantwoordelijk voor hun welzijn. Maar de werkomgeving kan de gezondheid op de werkvloer (en daarbuiten) wél beïnvloeden. En daar heeft niet alleen de werknemer wat aan, het levert de werkgever natuurlijk ook een hoop op. Kort gezegd, een gezonde werknemer is tenslotte minder vaak ziek, meer afwezig en meer productief. Maar hoe kan je die gezondheid dan precies beïnvloeden op de werkvloer? Het begint allemaal bij een stukje bewustwording: collega’s en werknemers het goede voorbeeld geven. Dat kan heel simpel door bijvoorbeeld:
Een stap verder dan bewustwording en stimulering van ‘goed gedrag’ is het aanpassen van de fysieke werkomgeving. Bijvoorbeeld het ‘onhandig’ plaatsen van de lift waardoor de trap dus aantrekkelijker wordt om te pakken. Of denk aan het toevoegen van zit-sta-bureaus, het aanbieden van een fietsplan of ander wellness-plan. Wanneer gezondheidsdoelen een vast onderdeel worden van de bedrijfsdoelen, zal de organisatie meer verantwoordelijkheid dragen. Door middel van een vitaliteitsbeleid, veranderprogramma’s of een opleiding vitaal leiderschap. Lees meer over vitaliteitsprogramma's en hoe wij daarmee aan de slag gaan binnen Facility Management.
Het gevolg van deze integrale bewustwording en stimulering is dat de medewerker zélf gezond gedrag gaat stimuleren en aanjager van welzijn in de werkomgeving wordt. Als we hier zijn beland is gezond gedrag onderdeel van normaal en vooral onbewust gedrag geworden van medewerkers. Dit onbewuste gedrag hoef je als vitaliteitsmanager niet meer aan te sturen, alleen maar te voeden.