Uniforme en kostenbesparende facilitaire diensten voor 500+ zorglocaties

Uniforme en kostenbesparende facilitaire diensten voor 500+ zorglocaties

Great work voor Parnassia Groep

Midden in een grote fusie uit handen geven waar je onvoldoende kennis of flexibiliteit voor hebt, vergt moed. Parnassia Groep deed het en kreeg er een professionaliseringsslag, uniformiteit, kostenbesparing van de facilitaire organisatie én een tevreden interne klant voor terug. Ging dat allemaal vanzelf? Uiteraard niet. Maar in geleidelijkheid, met onverdeelde aandacht voor de betrokken medewerkers en een duidelijke afbakening van taken en rollen kreeg de gewenste facilitaire regieorganisatie vorm.

Met meer expertise en innovaties, meer efficiency en kwaliteit


 
DE VRAAG
 

De vraag naar hulp bij psychische problemen neemt toe terwijl de vergoedingen in de GGZ afnemen. Ook Parnassia Groep moet zich op deze ontwikkelingen aanpassen. Dat heeft ook gevolgen voor Facilitair en Vastgoed. Om meer te kunnen investeren in het primaire proces, moeten de kosten voor ondersteunende diensten omlaag, bij voorkeur met behoud van de huidige kwaliteit.

 

DE OPLOSSING 
 

Parnassia Groep stelde in 2018 na een fusie met een andere grote zorgorganisatie vast dat voor deze uitdaging meer expertise en innovatie nodig was op het gebied van FM dan op dat moment binnen de organisaties beschikbaar was. Door Vebego Facility Solutions als managing agent in te schakelen, werd die expertise in huis gehaald.

Vebego nam als managing agent de facilitaire dienstverlening over van de contracten die Parnassia Groep zelf had afgesloten met verschillende ketenpartners en die Parnassia tot op heden nog steeds zelf beheert en managet. Inmiddels hebben Vebego en de afdeling Facilitair en Vastgoed van de Parnassia Groep samen de transitie naar een facilitaire regie-organisatie ingezet en afgebakend welke rollen daarbinnen vallen en welke niet.

 

Ralph Vermin, klantmanager vanuit Vebego bij Parnassia Groep: "Met het Managing Agent contract heeft Parnassia Groep zelf de regie over de facilitaire contracten, waarbij Vebego FS als samenwerkingspartner verantwoordelijk is voor de operatie en het operationeel contractmanagement."

 

 

 
HET RESULTAAT
 

Per 1 januari 2021 is Vebego verantwoordelijk voor de operationele facilitaire dienstverlening van Parnassia Groep. 34 locatiebeheerders en 10 facilitair managers zijn bij Vebego in dienst getreden. Dit proces is door Vebego zorgvuldig begeleid met drie fasen van onboarden: het bieden van een warm welkom, focus op persoonlijke aandacht en de kennismaking met Vebego.

De nieuwe organisatie heeft als doel de kwaliteit en flexibiliteit te verhogen en de kosten te verlagen. Het behalen van een zo hoog mogelijke klanttevredenheid en beleving is daarom een pré. De organisatie is constant bezig om dit te ontwikkelen en te blijven verbeteren. Zo is inmiddels de centrale servicedesk verbeterd met een registratie van meldingen en aantoonbaar kortere wacht- en doorlooptijden. De rol en aansturing van locatiebeheerders is duidelijker en de product- en dienstencatalogus geactualiseerd. Vebego zorgt nu al dat de facilitaire diensten goed geregeld zijn én dat daarin vooruitgang geboekt blijft worden.

 

Rien de Vries, Manager Bedrijfsvoering Proces & Prestatiemanagement bij Parnassia Groep: "De afgelopen jaren heeft Parnassia Groep met haar facilitaire organisatie een professionaliseringsslag gemaakt. Samen met Vebego hopen we grenzen te verleggen en in de toekomst verdere ambities te realiseren." 

 

 

KUNNEN WIJ WAT VOOR JE BETEKENEN?

Wij organiseren inspiratie- en kennissessies, speciaal voor zorgorganisaties die meer willen weten over de hedendaagse ontwikkelingen van facilitair management in de zorg of voor degenen die op zoek zijn naar optimalisering van hun facilitaire organisatie.

Op basis van jouw aangedragen thema, uitdaging(en) of overige wensen stellen we een inspiratie- en kennissessie op. Tijdens deze sessie analyseren we de onderwerpen die voor jullie zorgorganisatie belangrijk zijn. Op die manier schaven we jullie kennis bij en  inspireren we op het gebied van facilitair management in de zorg.

Sjors-1

 

Ben je na het lezen van deze klantcase nieuwsgierig geworden en zou je meer willen weten? Navigeer hier naar het contactformulier. Onze collega en business consultant zorg, Sjors Penders, zal dan contact met je opnemen.