Je kunt wel zeggen dat de manier van werken voor altijd is veranderd. Aan het begin van de pandemie was het thuiswerken voor veel mensen nieuw. Het is altijd populair geweest, maar was lang niet voor iedereen aan de orde. De coronacrisis bracht hier verandering in. Het heeft een einde gemaakt aan de discussie over de waarde om zelf te kunnen bepalen waar je werkt.
Het heeft voor veel organisaties bewezen dat de productiviteit en de kwaliteit van werk niet achteruit gaat wanneer je op een andere tijd of plek werkt. Vaak is het juist andersom, de productiviteit en kwaliteit worden juist beter. De vrijheid die ervoor terugkomt zonder dat managers en leidinggevenden veel van je vragen is heel bevrijdend. Precies wat ZZP’ers zien als voordeel van hun ondernemerschap.
Het thuiswerken na de coronacrisis zal dan ook een vaste plek krijgen in de nieuwe manier van werken. Niet meer verplicht 5 dagen naar kantoor, maar maximaal 2 of wanneer gewenst, 3 dagen. Het is voor organisaties belangrijk dat ze meegaan in deze manier van werken en alles op alles zetten om een goede werkgever te zijn voor de kantoor- en thuiswerkers.
Het thuiswerken is niet altijd een sprookje. Waar de een het bevrijdend kan vinden, kan het voor de ander juist het tegenovergestelde zijn. Van invloed hierop is de thuissituatie, het soort werk en het karakter van de medewerker zelf. Het is daarom voor facility managers essentieel om rekening te houden met de omgevingsfactoren die van invloed zijn op de motivatie van de medewerkers.
Net zoals op kantoor, kunnen er thuis prikkels zijn die genegeerd moeten worden. Wanneer je eenmaal bent afgeleid, duurt het zo’n 20 minuten voor je de focus weer terug hebt. Als je dus vaak wordt afgeleid, dan heb je een probleem. Deze afleiding heeft ook zijn effect op de motivatie van medewerkers. Het kost immers veel energie om taken af te krijgen, wanneer je meerdere malen bij één taak wordt onderbroken. Het gevolg hierop is dat thuiswerkers veel langer “aan staan” dan de daadwerkelijke werktijd. Op deze manier kun je niet opladen en gaat het ten koste van je energiereserves.
Om zo productief mogelijk te zijn en de motivatie vast te houden is het belangrijk dat je kritisch naar je werkroutine kijkt. Verder moet je onderzoeken welke manier van werken voor jou voor de beste resultaten en daarmee de meeste motivatie zorgt. Wil je altijd bereikbaar zijn? Antwoord je collega’s altijd binnen no-time? Dan is de kans groot dat je minder aan je eigen werk toekomt. Helemaal wanneer je thuiszit en collega’s niet direct kunnen zien of je met iets anders bezig bent. Daarom geldt ook voor thuis net zoals op kantoor: geef aan wanneer je wel of niet beschikbaar bent voor vragen.
Het is voor leidinggevenden en managers niet gemakkelijk om te weten waar medewerkers behoefte aan hebben als je ze niet gemakkelijk kunt spreken en zien. In plaats van dit als reden te zien om niet een fan te zijn van thuiswerken, ligt je kans bij het aanleggen van de basis om gelukkig te kunnen thuiswerken.
Het is mogelijk om effectief online samen te werken. Wat medewerkers het meeste missen bij thuiswerken is de sociale verbinding met collega’s. Op kantoor zijn er genoeg momenten waarop je spontaan iemand tegenkomt, de pauze samen doorbrengt of een praatje maakt bij het koffiezetapparaat.
Bijpraatmomenten als deze zijn ook online in te zetten. Via online videobellen kun je een virtueel koffiemoment hebben. Doe dit bijvoorbeeld met je gehele team bij de start van de dag en zorg dat medewerkers dit ook met elkaar doen, als hier behoefte aan is.
Is een collega jarig? Feliciteer hem of haar dan niet online, maar stuur een kaartje of een attentie per post. Gebeurtenissen die belangrijk zijn voor mensen hebben juist in de tijd van de pandemie al een nare nasmaak. Ze kunnen het al niet vieren met familie, vrienden en/of collega’s. Ook attenties voor klanten en andere relaties zijn een slimme zet om te laten zien dat je aan ze denkt en ze waardeert.
Thuiswerkende mensen kunnen zich geïsoleerd en eenzaam gaan voelen. Dit heeft grote invloed op de motivatie en productiviteit van iemand. Er liggen niet voor niets massaal burn-outs op de loer. Naast de coronagolf komt er ook een mentale golf aan. De oorzaken hiervan zijn de thuiswerksituatie en de baanonzekerheid. Als facility manager kun je je medewerkers ondersteunen door een luisterend oor te bieden. Controleer dagelijks hoe het met iemand gaat en plan een videocall in wanneer je het idee hebt dat iemand meer behoefte heeft aan een inhoudelijk gesprek.
Thuiswerken heeft vele voordelen, maar ook zeker nadelen. Het is voor werkend Nederland niet alleen belangrijk het virus te overleven, maar ook alle uitdagingen die thuiswerken met zich meebrengen te overbruggen. Leidinggevenden en managers spelen een grote rol als het gaat om het motiveren en stimuleren van medewerkers. Ga er niet vanuit dat al je collega’s thuiswerken prettig vinden of dezelfde thuissituatie hebben. Het kan zijn dat iemand meer behoefte heeft aan hulp dan een ander. We moeten hier samen doorheen. Het doel is om na deze pandemie met alle collega’s te kunnen napraten en te vieren dat jullie het als team en als bedrijf samen hebben gered.