Miljoenen mensen werden gedwongen vanuit huis te werken. Dit resulteerde in 2020 in drie dingen: een uitdaging om krachtige systemen te bouwen waarmee al deze mensen op afstand goed konden werken, een verhoogde cybersecurity en het besef dat werken op afstand een voordelige invloed kan hebben op duurzaamheid, kosten en gezondheid. Deze trend zet zich ook dit jaar door. Zelfs als mensen dit jaar vaker naar kantoor gaan blijft een goed georganiseerde online werkplek cruciaal. Waar FM zich eerst voornamelijk richtte op het gebouw en alles in het gebouw, zal een groot deel zich blijven verplaatsen naar online werken.
Er wordt verwacht dat in 2021, wereldwijd, integraal facility management meer dan 152 miljard dollar zal kosten. Dat komt omdat een integrale aanpak een betere consistentie in de kwaliteit van diensten mogelijk maakt en ook een beter perspectief biedt voor het beheer van de ontwikkelingen en de langetermijnvisie van bedrijven. Eenmalige diensten werken onafhankelijk van elkaar wat kan leiden tot een vermindering van kwaliteit, slecht algemeen beheer en overmatig gebruik van middelen. Veel bedrijven kiezen daarom liever voor één partner die alles in huis heeft aan FM-diensten en ze perfect op elkaar kan afstemmen.
De relatie tussen de klant en de facility manager verandert van een eenmalige dienst naar een relatie die draait om een langdurige samenwerking. Klanten willen een partner kiezen die binnen FM niet alleen de noodzakelijke projecten kan voltooien, maar ook vooral past bij de normen en waarden van hun bedrijf. De uitdaging voor de facilitaire dienstverlening zit in de druk om de motivatie van elke generatie op de arbeidsmarkt te begrijpen. Wie worden er gemotiveerd door flexibiliteit op het werk, welzijn of impact op het milieu? Het telt allemaal mee voor de lange termijn samenwerkingsrelatie. Eén ding is zeker: het aantrekken, werven en behouden van waardevolle partners wordt complexer naarmate er nieuwere generaties in dienst komen.
Jarenlang lag de focus op energie-efficiënte gebouwen wat betekende dat ze goed geïsoleerd en afgesloten werden om verspilling van energie (in verwarming en koeling) te voorkomen. Nu is er meer behoefte aan ventilatie en frisse lucht (dat ook in de verspreiding van COVID-19 belangrijk is) en moet er een compromis worden gesloten tussen het binnenbrengen van buitenlucht en het voorkomen van een torenhoge energierekening. Waar het voor nieuwbouw gemakkelijker is deze wensen door te voeren komt het bij de bestaande gebouwen neer op de schouders van facility managers. Slimme gebouwen spelen hier de hoofdrol in door het gebruik van sensoren om temperatuur, vochtigheid en verse lucht optimaal in balans te brengen en het onderhoud van deze systemen te monitoren.
Het is duidelijk dat we (deels) op afstand blijven werken in 2021 en daarna. Daar komt een uitdaging voor leidinggevenden bij als ze een manier zoeken om vat te krijgen op de dagelijkse werkzaamheden van hun medewerkers. Het inzetten van employee monitoring is niet zonder bijwerkingen. Zo onderzocht GetApp het gebruik van dat soort software en het gevolg ervan op medewerkers. Er deden 1230 medewerkers mee aan dit onderzoek en dit zijn een aantal belangrijke resultaten:
Er zijn ook een aantal redenen waarom medewerkers het niet erg vinden om gemonitord te worden:
Het grootste, en misschien wel belangrijkste, nadeel van monitoren is de verstoorde werkrelatie die ontstaat tussen werkgever en werknemer. Waar 66% van de leidinggevenden positief is over het gebruik van employee monitoring software, wil 53% van de gemonitorde medewerkers dat dit liever niet gebeurd. Denk er dus goed over na voordat je dit soort software inzet.