Het maximaliseren van je rendement in vastgoed valt of staat met de mate van tevredenheid bij huurders. Hoe je een hoge bezettingsgraad bereikt en leegstand voorkomt? In deze blog lees je welke factoren bijdragen aan een succesvolle exploitatie.
Door bepaalde processen zoals administratie te digitaliseren, houd je meer tijd en ruimte over voor zaken die direct bijdragen aan de huurderstevredenheid. Ga dan ook na welke taken je als vastgoedeigenaar nog meer kan digitaliseren. Pas ook technologieën zoals sensoren toe in je pand om het gebruik van ruimtes te meten. Zo kom je erachter waar en wanneer er mensen in ruimtes zijn en met hoeveel. Op basis van die inzichten kun je bepalen welke ruimtes wel of niet favoriet zijn en je dienstverlening optimaliseren. Merk je dat de gebruikers van je pand elkaar bijvoorbeeld vaak ontmoeten en zaken bespreken in de lunchruimte? Wellicht zijn er te weinig vergaderruimtes of ontmoetingsplekken waar zij terecht kunnen. Kijk dan of het mogelijk is om dat te faciliteren en hun behoefte tegemoet te komen.
In een pand zijn er vaak verschillende aanspreekpunten voor uiteenlopende doeleinden aanwezig. Voor de gebruikers en huurders van het pand kan het dan ook onduidelijk zijn waar en bij wie ze terecht kunnen voor vragen of opmerkingen. Door één aanspreekpunt te creëren, weten ze waar ze moeten zijn en verminderd het frustraties. Gebruikers hebben minder het gevoel alsof ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Maak dit aanspreekpunt zowel off- als online beschikbaar. Door dit te digitaliseren in de vorm van een app of website wordt het mogelijk om 24/7 beschikbaar te zijn en het geheel op maat in te richten. Je kunt hier ook mensen met elkaar laten verbinden en ze op de hoogte houden van ontwikkelingen in het pand.
Laat de inrichting van je pand passen bij de behoeften en wensen van de huurders. Toets je plannen en aannames bij de daadwerkelijke gebruikers en pas je concept daarop aan. Ieder pand heeft zo zijn eigen kenmerken waardoor een concept op maat beter past dan een standaard formule. Zorg voor een match tussen het pand, de gebruikers en de omgeving. Om dit te realiseren kun je de customer journey als uitgangspunt nemen. Verdiep je in de verschillende groepen die van je pand gebruik maken en vertaal hun wensen en behoeften naar een customer journey. Hoe wil je dat mensen hun dag in het pand ervaren?
Hulp nodig bij of meer weten over de genoemde factoren? Wij hebben een aantal experts voor je klaarstaan die graag ondersteuning bieden bij het verhogen van je vastgoed rendement. Neem contact op voor de mogelijkheden.