Werken in tijden van de corona-uitbraak
Afgelopen zondag maakte het ministerie bekend dat alle scholen, kinderopvangcentra, cafés, restaurants en sportclubs hun deuren moesten sluiten. Deze maatregelen zullen in ieder geval gelden tot en met 6 april. Iedere dag telt Nederland weer meer positief geteste mensen en overledenen aan het coronavirus. Wat kunnen en moeten wij doen om de situatie te helpen verbeteren?
Social distancing
Op donderdag 12 maart na het crisisberaad van het kabinet werd werknemers verzocht om zoveel mogelijk thuis te werken. Werkgevers moeten dit mogelijk maken en hierin zo veel mogelijk faciliteren. Verder wordt iedereen aangeraden om zoveel mogelijk thuis door te brengen en direct sociaal contact te vermijden om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Je kunt namelijk het virus dragen en besmettelijk zijn, zonder dat je last hebt van (erge) symptomen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de kans op exponentiële verspreiding van het virus te verlagen en het draagvlak van ziekenhuizen en zorgpersoneel zoveel mogelijk vast te houden. Hoe meer we binnen blijven en afstand houden van elkaar, hoe minder besmettingen erbij komen.
Wat moet je als werkgever of manager doen?
Om jouw kantooromgeving en medewerkers zo veilig en gezond mogelijk te houden, moeten managers en werkgevers ook een stuk verantwoordelijkheid dragen. Dat begint natuurlijk bij het stimuleren van hygiëne, maar inmiddels zijn we dat punt wel voorbij. Geen handen schudden, regelmatig handen wassen en niezen of hoesten in de elleboog: we hebben deze hygiëne-tips vaak voorbij zien komen. Het is alleen niet genoeg! Werknemers en managers moeten meer doen:
- Thuiswerken stimuleren en waar nodig in faciliteren. Als werknemers hun werk ook thuis kunnen doen, is het verstandig om hen thuis te laten werken. Ook al zijn ze niet ziek en hebben ze geen symptomen als hoesten of niezen. Als je toch naar werk moet, als schoonmaker of receptionist, zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk afstand houdt van mensen. Om thuiswerken en op afstand werken zo productief en leuk mogelijk te maken: check elke dag in bij medewerkers en collega's en zeg meetings niet af, maar verplaats ze naar een digitaal platform!
- Check de mogelijkheden van werktijdverkorting. De regeling voor werktijdverkorting is bedoeld voor bedrijven die, door omstandigheden buiten het normale ondernemersrisico, tijdelijk geen werk meer hebben voor (een deel van) hun personeel. Ondernemers moeten dan aantonen dat zij ten minste twee weken en maximaal 24 weken minstens 20% minder werkuren hebben te vullen door het coronavirus. Hiervoor kijk je hier voor meer informatie.
Schoonmaaksector ook cruciaal beroep!
Zondag 15 maart 2020 werd een lijst met vitale beroepsgroepen bekend gemaakt door de overheid. Deze branches dragen de grootste inspanning en verantwoordelijkheid om de samenleving in tijden van een epidemie draaiende te houden. Daarin staan onder meer: de zorg, het onderwijs, de kinderopvang, de voedselketen, de afvalverwerking, hulpverlening en kinderopvang. Die lijst heeft direct tot contact geleid tussen de OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) en Minister Bruins van ministerie VWS, omdat de schoonmaaksector aan de lijst ontbrak. De minister heeft bevestigd dat ook de schoonmaak cruciaal is tijdens de uitbraak en het in bedwang houden van het coronavirus. De OSB zegt in hun eigen nieuwsbericht het volgende: “De schoonmaaksector heeft een wezenlijk belangrijke verantwoordelijkheid aan de preventieve kant met zorg voor juiste hygiëne, schoonmaak en voorlichting aan organisaties en medewerkers.” Daar zijn wij het volkomen mee eens!
We wensen iedereen heel veel sterkte, gezondheid en weerbaarheid toe de komende weken. Het zal niet makkelijk worden, maar als we er voor elkaar zijn en elkaar ondersteunen waar we kunnen, lukt het ons!