“Trends zijn er niet van de één op andere dag,” licht Karoline de Koning toe. “Het zijn bewegingen in de richting van een ontwikkeling of verandering.
Er zijn verschillende soorten trends: megatrends, macro trends en micro trends.
Karoline verdeelt de belangrijkste trends die op dit moment binnen Facility Management spelen onder in twee grote bewegingen:
De technologie evolueert met ongekende snelheid. Het is niet voor niets één van de twee grote bewegingen die ongekende invloed heeft op facilitaire dienstverlening. Onder de megatrend ‘technologie’ zijn inmiddels veel toepassingen, zoals:
Technologie heeft een ingrijpende invloed op mensen en de fysieke of digitale omgeving waarin we ons bevinden. Het gemak van technologie ervaren we nu tijdens deze corona crisis. In de meeste gevallen is technologie een interventie op de mens en maatschappij. Denk daarbij aan China’s credit systeem of bijvoorbeeld Volvo die in-car camera’s heeft ingebouwd om rijgedrag te controleren.
Binnen trends zie je ook altijd tegentrends. De tegenhanger van technologie (de harde kant) is de mens. Die we toch meer zachtere waarden toekennen.
Door technologie ontstaat meer dienstverlening as a service en dienstverlening op maat. Dat verwachten we ook want dat gebeurt ook in onze privé omgeving (denk maar aan de persoonlijke voorstellen die je ontvangt van Spotify, YouTube e.d.).
Daarmee ligt de focus ook op sociale innovatie en op de mens gerichte beleving. Die focus uit zich op verschillende manieren, zoals:
Door de markt te blijven scannen op nieuwe inzichten en trends zien we veranderingen op ons afkomen en kunnen we hierop anticiperen. Trends zoals de ‘war on talent’ of ‘mentaal welzijn’ bieden ons als facilitaire dienstverlener nieuwe denkwijzen die we vervolgens verder vorm geven. Maar durven we ook te dromen over hoe FM zich de komende jaren kan gaan ontwikkelen?
Binnen Facility Management staat Proptech inmiddels hoog in de top 3 van invloedrijke trends. Maar wat dacht je van FMtech? Waar PropTech meer focust op het gebouw, zou FMtech meer kunnen gaan over het faciliteren van de mens, zodat we steeds beter in staat zijn om de leef – en werkomgeving goed af te stemmen op de wensen van de gebruiker. Dat zal ervoor zorgen dat de dienstverlening steeds persoonlijker wordt. Generatie Alpha verwacht straks ook persoonlijke dienstverlening van ons!
Daarnaast zien we dat steeds meer grote bedrijven en merken, zoals Jaguar, de consument in ruil voor zijn of haar data digitale coins geven. Met die coins kunnen zij vervolgens betalen of korting krijgen voor bijvoorbeeld parkeren, tanken of het opladen van hun elektrische auto’s. “Dit kan ook overwaaien naar Facility Management, wanneer gebruikers van een gebouw of bij gebruik van diensten, coins ontvangen als ze keuzes maken die een positieve impact hebben op henzelf of de omgeving. Bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift, een vegetarische maaltijd eten of productieve meetings houden van minder dan een half uur. Dan zie je hoe een simpele vorm van neuro-nudging versterkt wordt door technologie.
Momenteel met COVID-19 en het feit dat we andere vormen van werken en samenwerken moeten vinden, verschuift misschien straks de FM markt wel naar de thuisomgeving en daarmee naar de individuele mens? Hoe gaan we FM organiseren rondom de thuiswerkplek? Houdt onze kantooromgeving haar rol zoals we die gewend zijn? Hebben we nog wel zoveel ‘bezit’ nodig of stappen we over naar meer en meer as a service? Wordt FM straks digital FM? Maken we de transitie naar écht de mens centraal zetten en betreedt het veld FM for Life?
Het continue willen verbeteren zit in onze genen. We volgen de trends op de voet en maken vervolgens de doorvertaling naar hoe we die trends in ons vakgebied in kunnen zetten. Onze afdeling Advies & Ontwikkeling (A&O) focust zich dagelijks op innovatie en doorontwikkeling. Aan de hand van thema’s werken we concepten uit die we in kunnen zetten bij onze klanten of die ingezet worden om Vebego Facility Solutions als organisatie verder te ontwikkelen.
Met onze kennis over trends willen we klanten inspireren en ons streven daarbij is om inzichtelijk te maken hoe je ze concreet in jouw organisatie toe kunt passen. Twee mooie voorbeelden daarvan zijn onze trendkaarten en de gadgetstore:
Allereerst een gevoel van ‘rust’, want je weet wat de ontwikkelingen in de wereld zijn. Als gevolg van die kennis, kan je bepalen wat de impact van trends kan zijn op jouw business(model). Als early adaptor van deze kennis, ontstaat een gevoel van controle want door je kennis, word je minder verrast. Daarmee wordt de keuze voor wel/niet meegaan in een trend een bewuste keuze. De fear of missing out verdwijnt naar de achtergrond.
Als je goed op de hoogte bent van trends en ontwikkelingen, creëer je de kans om veel te pionieren en uit te proberen. Als je dat in je organisatie inbouwt, merk je dat er een bepaalde flow ontstaat. Je ontvang uit je organisatie een scala aan tips, artikelen en informatie, omdat inspiratie besmettelijk werkt. Binnen Vebego Facility Solutions merken we dat ook. Innovatie wordt dan gedragen door heel de organisatie. Het wordt een mindset, die leidt naar veel meer ondernemerschap. En het mooie van ondernemen is dat je ogen er van gaan stralen; ook van de mislukkingen want daar leer je nog het meeste van.
De kennis en inspiratie die onze Facility Managers opdoen binnen Vebego Facility Solutions, brengen zij weer mee naar hun klantomgeving. Zo creëren we samen een grote proeftuin en wordt het netwerk van klanten, partners in FM en Vebego Facility Solutions een soort kraamkamer voor innovatie.
Want net zoals het adagium nu, ten tijde van de coronacrisis: #samensterk staat voorop. Wil je meer weten over trends binnen FM? Of benieuwd welke trends kunnen worden toegepast jouw binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op.